بنتونیت مناسب صنعت حفاری

یکی از مهمترین مصارف بنتونیت در ایران و خارج از کشور در صنعت حفاری است.به طوری که بیشترین صادرات بنتونیت به این نوع خاص از بنتونیت تعلق میگیرد.استاندارد بنتونیت حفاری تولید شده در ایران به ۲ نوع تقسیم میگردد.بنتونیت مخصوص حفاری با استاندارد اکما و دیگیری با استاندارد API

نوع بنتونیت استفاده شده در حفاری نفت و گاز از نوع بنتونیت های سدیم دار بوده و با آزاد شدن بنتونیت در آب، پوسته‌های نسبتاً بزرگ سدیم بنتونیت به ذرات کلوئیدی تبدیل شده و انرژی الکتریکی ذخیره شده در شبکه بلوری را آزاد می‌کنند و در حدود ۱۵ تا ۳۰ برابر حجم اولیه متورم می‌شوند. از این خاصیت در حفاری برای پراکنده سازی مواد سنگین‌کننده و قطع حفاری استفاده می‌شود، بدین صورت بنتونیت پوششی را روی دیواره چاه ایجاد کرده و از مهاجرت نفت و گاز ممانعت می‌کند و دیواره را پایدار و مته را نیز چرب می‌کند. همچنین بنتونیت، مواد آلی و غیر آلی را از مخلوط آب جذب کرده و ویسکوزیته آن در برداشت و بالا آوردن نخاله‌های حفاری کمک می کند.

بنتونیت۲-۵ % وزنی گل‌های حفاری آبی را تشکیل می‌دهد, هر چند در انواع دیگر گل حفاری مانند انواع روغنی یا مصنوعی نیز روز بروز کاربرد بیشتری پیدا می‌کند، در بعضی موارد آن ۲-۱ % را به خود اختصاص داده و یا کاملاً با پلیمرها جایگزین می‌شود.

این شیوه استفاده از حدود ۷۰ سال پیش در این صنایع استفاده شده ، خاصیت تعلیق پذیری و استاندارد آن در علضت های بالا و همچنین درز گیری در اثر تورم مهمترین دلایل برای استفاده از بنتونیت در این صنایع است.

باید بخاطر داشت بنتونیت های کلسیدی در این نوع صنعت به ندرت استفاده میگردند.همکار عزیز، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موجودی، قیمت و آنالیز پودر میکرونیزه مورد نظر خود، با شماره ها و راه های ارتباطی زیر تماس حاصل بفرمایید :

کلمات کلیدی:پودر بنتونیت، جذب بالا، تورم پذیری، ریخته گری

http://www.zaminkav.com

info@zaminkav.com

تلفن : 3-88385541-021

تلفن: 88385602-3-021