نقش بنتونیت در مهندسی عمران و شهرسازی

ملات بنتونیت در مهندسی عمران به معنی ترکیب بنتونیت سدیمی و دوغاب می باشد. دوغاب یک لایه نازک گل یا سیمان یا هر ماده جامد با آب است که کاربرد های وسیعی دارد. نقش بنتونیت در مهندسی عمران ، ایجاد یک لایه محافظ بر روی سطوح می باشد. ملات بنتونیت برای ساخت فونداسیون برای دیوار دیافراگمی (نگهداری یا آب بندی دیواره‌ی گودها) و نیز شمع کوبی ساختمان مصرف می شود. بنتونیت به عنوان یک ملات خودگیر برای ساخت دیوار ها ، دوغاب ریزی های بعدی ، ایجاد خواص ضد آب ، نفوذ در خاک های نرم و پیاده سازی محوطه دفن زباله در مهندسی عمران و شهرسازی کاربرد دارد.

تهیه دوغاب بنتونیت با هدف افزایش خاصیت هیدراته بنتونیت انجام می شود. برای این منظور باید آب را کم کم به بنتونیت افزود تا ذرات آن به صورت کلوخه و گلوله درنیاید. همچنین باید از آب تازه و فاقد ناخالصی برای کسب بهترین نتیجه استفاده نمود. قبل از انجام این کار باید یک آنالیز شیمیایی به منظور اطمینان از کیفیت آب انجام شود.

آماده سازی گل بنتونیت را می توان به صورت یکجا و یا طی پروسه ای مداوم انجام داد که بستگی به نوع تجهیزات مصرفی دارد. پودر بنتونیت را باید درون میکسر برشی ریخته و کم کم به آن آب افزود. میزان کافی بنتونیت جهت ایجاد ویسکوزیته لازم که آب به آن افزوده می شود ، بستگی به جنس بنتونیت دارد. برای بیشتر امور ساختمانی ، غلظت بنتونیت بین ۴ تا ۶ درصد وزنی تعیین می شود.